Tudod mi a leggyakoribb hiba, amit a menyasszonyok az esküvői helyszín kiválasztásakor elkövetnek? Az, hogy nem tesznek fel elég kérdést a tulajnak! Több mint 1000 menyasszony tapasztalatai alapján mondhatjuk, hogy általában csak négy szempontot szoktak figyelembe venni a helyszín kiválasztásakor:
- Szabad-e még az esküvő időpontja? Ez a legfontosabb szempont, nyilván, hiszen nemleges válasz esetén értelmetlen minden további kérdés. (Csak egy tipp: érdemes minél hamarabb felvenni a kapcsolatot a szimpatikus helyszínekkel, mert a legjobb éttermek, rendezvényközpontok stb. naptárjai már egy-másfél évvel előre betelnek.)
- Tetszik-e a helyszín hangulata, stílusa? Ez egy roppant szubjektív szempont, de óriási a jelentősége, hiszen senki nem akarja az esküvőjét olyan helyszínen tartani, ahol nem érzi jól magát.
- Mekkora a helyszín befogadóképessége? Ez is magától értetődő, hiszen bármennyire is tetszik a helyszín, alkalmatlan, ha túlságosan kicsi vagy nagy a tervezett vendéglétszámhoz képest.
- Mennyibe kerül? Ezt talán magyarázni sem kell.
Ha mind a négy kérdésre kielégítő választ kapnak a menyasszonyok, akkor általában lefoglalózzák a helyszínt anélkül, hogy további kérdéseket tennének fel. Csak később, amikor a dekorációt, az elrendezést, az ültetésrendet és a programot tervezik, jönnek rá arra, hogy a helyszín totál alkalmatlan az elképzeléseik megvalósítására. Ilyenkor már nem sok lehetőségük van a változtatásra, alkalmazkodniuk kell az adott körülményekhez, ami sokszor fájdalmas lemondásokkal jár együtt.
Ugye te sem szeretnéd, ha a hosszú hónapok, évek óta tervezgetett esküvőd legfontosabb elemeit az utolsó pillanatban teljesen meg kellene változtatnod csak azért, mert a helyszín adottságai rosszak vagy a tulaj nem elég rugalmas?
Összeállítottunk neked egy szuper gyakorlatias útmutatót, ami tartalmazza az ÖSSZES kérdést, amit fel kell tenned a tulajnak, mielőtt lefoglalóznád a helyszínt! Ha megfogadod a tanácsainkat, biztosan nem érhetnek meglepetések és olyan esküvőd lehet, amilyenről kislánykorod óta álmodozol! Lássuk a listát:
1. Hány négyzetméteres a terem? Mik a pontos méretei?
Ez az információ nélkülözhetetlen ahhoz, hogy megtervezhesd az asztalok elrendezését, a vendégek ültetésrendjét, valamint az, hogy mennyi anyagra/eszközre van szükséged a dekorációhoz. Ha esküvőszervező vagy dekoros segítségét kéred, ő is ezt fogja kérdezni tőled elsőként, de ha egyedül, a konyhaasztal fölött tervezel, akkor sem fogsz boldogulni a pontos méretek nélkül. Azért is meg kell ezt kérdezni, mert mehetsz el hetente megnézni, újra és újra bejárni a helyszínt, ha eszedbe jut valami apróság. Viszont ha van egy vázlatos alaprajzod, mindent pontosan meg tudsz tervezni otthonról is. Ha van rá lehetőséged, kérj egy alaprajzot, vagy legalább vigyél magaddal egy lapot és egy mérőszalagot, hogy készíthess egy skiccet a terem beosztásáról, méreteiről, arányairól.
FONTOS: Ne érezd cikinek a kérdést és ne hagyd, hogy tulaj lerázzon valami olyasmivel, hogy "nyugodjon meg kisasszony, ide biztosan be fog férni 100 vendég", vagy azzal, hogy "láthatja, hogy milyen nagy ez a terem". Persze, ránézésre nagyjából meg lehet állapítani, hogy befér-e 100 ember vagy sem, de egyáltalán nem mindegy, hogy 10 négyzetméter marad-e a tánctérre vagy 50, ahogyan az sem, hogy szoronganak-e majd a vendégek az asztalok között, vagy kényelmesen tudnak közlekedni.
2. Vannak-e fix pontok a teremben vagy teljesen szabadon variálható az elrendezés?
Sok olyan helyszínt ismerünk, ahol ki van alakítva egy külön kis rész (sarok) a zenekarnak, a DJ pultnak, a svédasztalos hidegtálnak, a fotófalnak stb. Ezeket a fix részeket bele kell kalkulálnod az elrendezés és az ültetésrend tervezésébe is. A legtöbb helyen annyira pontosan meg vannak szabva ezek a sarkok, hogy szinte semmilyen lehetőség nincs az elrendezés variálására. Hiába is tervezed meg otthon tökéletesen az asztalok elhelyezését, ha utólag kiderül, hogy bizonyos részeket nem használhatsz. Érdemes erre időben rákérdezni, s ha úgy érzed, hogy ez túl nagy kötöttséget jelent, keress olyan helyszínt, ahol nem korlátoznak ennyire.
3. Van-e lehetőség arra, hogy a saját ízléseteknek megfelelően rendezzétek el az asztalokat?
Nagyon rossz jel, ha a tulaj megpróbál titeket rábeszélni egy bizonyos típusú elrendezésre, mondván, hogy "ilyen szokott lenni minden esküvőn". Ha ezen a téren nem hajlandó engedményeket tenni, akkor valószínűleg minden szempontból rugalmatlan, a későbbi ötleteidre sem lesz nyitott, folyamatosan harcolnod kell majd vele, ha szeretnél valami olyasmit, ami "nincs minden esküvőn". Fontos, hogy már az első beszélgetés során kiderítsd, hogy mennyire nyitott és együttműködő.
CSAK EGY TIPP: nyugodtan vess be akár abszurdan tűnő ötleteket is (például, hogy szeretnél a tánctér közepére is asztalokat helyezni), hogy lásd, hogy hogyan reagál, ez ugyanis sokat elárul arról, hogy mit várhatsz tőle a későbbiek során.
4. Milyen típusú asztalokat és székeket használhattok?
Az első bejáráson lehet, hogy azt fogod tapasztalni, hogy a helyszín tele van hosszúkás faasztalokkal és hozzá párnázott székekkel. Ám lehet, hogy te inkább körasztalokat szeretnél elegánsabb, vékonyabb székekkel. Még mielőtt lefoglalnád a termet, rá kell kérdezned arra, hogy van-e lehetőség a cserére (akár úgy, hogy ők biztosítanak más típusú székeket és asztalokat, akár úgy, hogy te gondoskodsz azok beszerzéséről).
5. Mennyire rugalmasan dekorálható a terem?
Ha már vannak elképzeléseid a dekorációval kapcsolatban, akkor mindenképp oszd meg azokat a tulajjal, mert ha a foglaló kifizetése után kell harcolnotok amiatt, hogy mit enged és mit nem, akkor annak mindig kompromisszumos, lemondásokkal teli megoldás lesz a vége (nem kevés csalódással és bosszúsággal körítve). Kérdezz rá arra is, hogy lehet-e ragasztani, fúrni, faragni, a mennyezetről lelógatni dolgokat stb., ha van olyan berendezési tárgy, ami nem tetszik, kérdezd meg azt is, hogy el lehet-e tüntetni.
Kezd el gyanakodni, ha a tulaj folyamatosan csak azt ismételgeti, hogy "ezt így szoktuk, azt pedig úgy....", mert ez azt jelenti, hogy nem fogja engedni, hogy megvalósítsd a saját elképzeléseidet, hanem rád erőlteti azt, ami az előtted lévő 200 menyasszonynak megfelelt. Az is nagyon rossz, ha mindenképpen ragaszkodik ahhoz, hogy a helyszín saját dekorosát, virágosát vagy dekorációját alkalmazzátok.
6. Hol vannak a technikai és kiszolgáló helyiségek?
Azokról a helyiségekről van szó, ahol az ételeket (elő)készítik, a szennyes edényeket tárolják, ahonnan a süteményestálakat utántöltik, ahol a zenekar készül és összeállítja a felszerelését stb. Senki nem örülne annak, ha mindez a vendégek szemei előtt zajlana, a tányércsörömpölés hangjai beszűrődnének a buliba, a technikai személyzet tagjai folyamatosan keresztüljárkálnának az asztalokon, a vendégeknek azt kellene nézniük ahogy a pincérek unatkoznak vagy egymással civódnak. Ha nincsenek jól elkülönítve a technikai és kiszolgáló helyiségek, az jelentősen rontja majd az élményt és a hangulatot.
7. Milyen fénytechnikával rendelkezik a helyszín?
A legtöbb étteremben a hangulatvilágítást az jelenti, hogy egyszerűen lekapcsolják a villanyokat, hogy csak az asztalokon lévő mécsesek világítsanak. El fog jönni az este folyamán az a pont, amikor szükségtelen a teljes fényerő. Senki sem akar majd hajnalban maximum világítás mellett bulizni.
CSAK EGY TIPP: Ha valamilyen különleges fénytechnikával rendelkezik a helyszín, érdemes a fotóssal és a videóssal együtt megnézni azt, hogy ők is felkészülhessenek a speciális fényviszonyokra. Ha nem visznek magukkal a helyszín fénytechnikájának megfelelő objektíveket, könnyen lehet, hogy az összes fotó alul- vagy túlexponált lesz, a nagy nap legszebb emlékeit sötét és homályos felvételek örökítik majd meg.
8. Akadálymentesített-e a helyszín?
Nem csak a kerekesszékes vendégek miatt lehet fontos ez a kérdés, az idős, nehezebben mozgó rokonok szempontjából is előnyös, ha nem kell lépcsőzni, könnyen használható a mosdó stb. Sőt, még a babakocsit tologató kisgyerekes családok is örülni fognak az ilyen típusú helyszín kialakításnak.
9. Ha több terem is van a helyszínben, mennyire lehet azokat elszeparálni egymástól?
Gyakran előfordul, hogy olyan helyszíneket választanak a menyasszonyok, ahol több terem is található, s csak a nagy napon döbbennek rá arra, hogy ez mennyire előnytelen, mert a vendégek keverednek egymással, a két vagy több különböző rendezvény zajai átszűrődnek egymáshoz. Ugye te sem szeretnéd, ha a szomszéd teremben zajló nyugdíjas nótaklub-találkozó adná meg az esküvőt alaphangulatát, ahogyan egy rangos szakmai konferencia résztvevői sem örülnének annak, ha az előadásokhoz a ti esküvői dj-tek szolgáltató az aláfestő zenét. Alaposan utána kell járni annak, hogy egy többtermes rendezvényhelyszín esetén mennyire biztosított a szeparáció és a zavartalan szórakozás.
10. Hol található a mosdó?
Sokkal fontosabb ez a kérdés, mint elsőre gondolnád! Tegyük fel, hogy 100 vendéged lesz és az éjszaka során mindenki legalább 3-5 alkalommal használja a mosdót. Ez azt jelenti, hogy 300-500 alkalommal fognak elvonulni egy bizonyos útvonalon. Senki sem örülne neki, ha ez az átmenő forgalom folyton megzavarná (mert például arrébb kell húzódni, hogy elférjenek vagy megakadályozzák a "kilátást"). Arról nem is beszélve, hogy a mosdó körül mindig terjengenek bizonyos szagok, amelyeket senki sem szeretne hosszasan érezni. Szóval, a mosdó helyét, illetve a mosdóhoz vezető útvonalat mindig vedd figyelembe a terem elrendezésének kialakításakor, az asztalok elhelyezésekor.
11. Hány férfi és hány női mosdó van?
Ez a kérdés különösen akkor fontos, ha 100+ vendéglétszámra tervezed az esküvőd. 100 emberre biztosan nem elég 1-2 mosdó, pláne, ha az italok is fogynak majd rendesen. Ugye te sem szeretnéd, ha a vendégek számára úgy telne az este, hogy 2-3 óránként 20-30 percet várakoznak a mosdó előtt kígyózó sorban?
12. Fogja-e takarítani, karbantartani valaki a mosdót a buli alatt?
Természetesen nem arra akarunk célozni, hogy a vendégeid nem tudják majd rendeltetésszerűen használni a mosdót, de 300-500 alkalom alatt (lásd a fenti számítást) óhatatlanul is bepiszkolódik a mellékhelyiség, elfogy a wc papír, a folyékony szappan vagy a kéztörlő. És persze az is előfordulhat, hogy valaki felönt a garatra, hányni kezd vagy hasmenése lesz valamelyik (ne legyünk rosszindulatúak, ez akár egy ételallergia vagy egy vírus miatt is előfordulhat). Nem lenne jó, ha már este 10-kor használhatatlan lenne a mosdó a fel nem takarított gusztustalanság miatt. Ha a helyszín nem biztosít takarítást az alapcsomag részeként, kérj rá külön árajánlatot.
13. Mekkora a mosdó?
Bármennyire is elfoglalt és izgatott leszel, el fog jönni az a pont az este folyamán, amikor neked is ki kell menned a wc-re. (A menyasszonyok beszámolói alapján úgy tűnik, hogy a többség 1-2 alkalommal pisil a nagy nap során, mert annyira tombol benne az adrenalin, hogy elfeledkeznek róla - akárcsak arról, hogy folyadékot vegyen magához - vagy kiizzadja a nagy melegben.) Jobb, ha már most felkészülsz arra, hogy egyedül nem fogod tudni elintézni a dolgodat, kell legalább egy-két közeli barátnő, aki fogja a ruhádat. Na igen ám, de ha csak egy kis szűk helyiség áll a rendelkezésetekre (amit ráadásul nem is takarítanak az este folyamán), a manőver egy burleszk filmbe illő jelenetté válik, aminek akár még tragikomikus végkimenetele is lehet.
14. Van-e pelenkázásra, szoptatásra, gyerekek altatására alkalmas helyiség?
Ha kisgyermekes családokat is meghívsz az esküvődre, akkor számukra ez a kérdés szinte létfontosságú! Senkinek sem lenne kellemes, ha a pelenkázást, szoptatást, altatást ott kellene intézniük az asztaluk mellett.
15. Van-e egy kis kulccsal zárható szoba, ahol át lehet öltözni, lehet tárolni az értékeket?
El fog jönni az este folyamán az a pont, amikor át kell öltöznöd, ezért jó, ha van egy kis szoba, ahol ezt megteheted és nem a mosdóban nyomorogva kell megoldanod a ruhacserét. Ide már a ceremónia előtt be lehet pakolni a menyecske ruhát, a váltócipőt és az egyéb fontos kellékeket. Itt tudjátok tárolni a személyes cuccaitokat és az értékeiteket is (hiszen nem lehet mindig nálad egy kis ridikül, benne a pénzeddel és az irataiddal), valamit ide lehet betenni a menyasszonytánc során összegyűlt pénzt is! Persze, nem feltételezzük, hogy olyan vendégeket hívsz, akikben nem lehet megbízni, de tudod, jobb félni, mint megijedni: volt már olyan menyasszony, aki nem volt elég elővigyázatos és másnap hajnalban hiába kereste, nem találta a pénzes ládikót.
A kis szoba akkor is hasznos lesz, ha valamelyik vendéged neadjaisten' rosszul érezné magát vagy lepihenne egy kicsit (idősek, gyerekek esetében lehet igény ilyesmire).
16. Hol van a dohányzára kijelölt helyszín?
Biztosan lesznek dohányzó vendégeid, akik igénylik a külön kis sarkot, ahol rágyújthatnak, s biztosan lesznek olyan vendégeid is, akik nem szeretnének egész este cigifüstöt szívni. Fontos, hogy kellően távol legyen a dohányzásra kijelölt hely az asztaloktól (főleg, ha szabadtéri esküvőről van szó), de azért ne legyen túlságosan távol, mert akkor az emberek elfelejtenek visszajönni és végül kialakul egy külön buli a dohányzó részlegben
17. Terveznek-e átalakítást, bővítést vagy festést az esküvő időpontjáig?
Több menyasszony is került már roppant kellemetlen helyzetbe azért, mert a tulaj elfelejtette közölni velük, hogy kibővítik, felújítják vagy átfestik a termet. Csak akkor szembesültek a változással, amikor az esküvő előtt néhány nappal szerettek volna egy utolsó bejáráson meggyőződni arról, hogy minden rendben lesz a dekorációval, az asztalok elrendezésével és a menüvel.
MEGTÖRTÉNT ESET: ismerünk egy párt, akik számára az esküvő valóságos rémálommá vált, hiszen épp a terem romantikus hangulatába, a pasztell színű falakba és a finom vintage-hatású kárpitokba szerettek bele. A tulaj azonban pár hónappal a nagy nap előtt úgy döntött, hogy teljesen átalakítja a termet, szerette volna, ha sokkal fiatalosabb hatású és hangulatú. Ezért leszedette a kárpitokat és a pasztell színű falakat élénk narancssárgára és kékre festette. Talán mondani sem kell, de a párnak már se arra nem volt ideje, hogy új helyet keressen, se arra, hogy újratervezze a dekorációt. Végül sajnos elég gusztustalan hatást keltett a finom, romantikus dekor a tolakodóan harsány stílusú helyszínen.
CSAK EGY TIPP: érdemes belefoglalni a szerződésbe, hogy a tulaj ne csinálhasson jelentősebb módosításokat ahhoz az állapothoz képest, ahogyan ti először láttátok a helyszínt. Egy ügyes ügyvéd biztosan tudja, hogy milyen jogi lépéseket lehet tenni a nem várt átalakítások elkerülése érdekében.
18. Várható-e tulajdonosváltás az esküvő időpontjáig?
Általában akkor történnek a legnagyobb átalakítások, ha új tulajdonost kap a helyszín. Persze, nem biztos, hogy másfél évre előre megbízható választ tudnak adni erre a kérdésre, hiszen bármikor jöhet egy olyan váratlan helyzet, ami a tulajt arra kényszeríti, hogy eladja a helyet. Fontos azonban, hogy a szerződésbe belefoglaljátok azt is, hogy erről értesítsenek titeket, így tudtok tárgyalni az új tulajjal, ha netán változtatásokat szeretne.
MEGTÖRTÉNT ESET: tulajdonosváltás történt az egyik helyszínen, ám a probléma nem csak abból adódott, hogy erről elfelejtették értesíteni a párt, hanem abból is, hogy a régi tulaj nem adta át a foglalásokkal teli noteszét az új tulajnak. Az esküvő előtt egy héttel derült ki, hogy az új tulaj rászervezett egy másik esküvőt ugyanarra a napra, amit a pár a régi tulajnál már lefoglalt. Mindkét pár nehéz helyzetbe került, hiszen teljes újratervezésre nem volt lehetőség. Végül azt csinálták, hogy az egyik pár az udvaron felállított sátorban tartotta meg az esküvői buliját. Ám azt a stresszt, amit átéltek, valószínűleg az ellenségüknek sem kívánják.
19. Milyen a helyszín környezete, mik találhatóak a közelében?
Nem mindegy, hogy az étterem egy panelrengeteg mélyén található vagy a belváros közepén, számos zajos és nyüzsgő szórakozóhely mellett. Ha lakótelepi, családi házas övezetről van szó, érdemes rákérdezni arra, hogy nem fogja-e zavarni a lakókat a hangos zene és a mulatozás, pontosabban, hogy van-e a tulajnak engedélye arra, hogy még hajnali kettőkor is tomboljon a buli a rendezvényteremben. Nincs is annál kellemetlenebb, amikor a menyasszonytánc közepén jelzi, hogy lejjebb kellene csavarni a hangerőt, mert különben a szomszédos lakók kihívják a rendőrséget.
Ha a belvárosban, a bulinegyed közepén található a helyszín, akkor épp ennek fordítottjával kell számolni: lehet, hogy a szomszédos szórakozóhelyen tomboló zene és ordítozás fogja túlharsogni az esküvőtöket. Nem lenne túl szerencsés, ha a romantikus gyertyafény keringőhöz az ütemes "tucc-tucc" zene és a részeg fiatalok kiabálása adná az aláfestést. Az sem lenne nagy öröm, ha ötpercenként elrobogna egy villamos, hév vagy vonat a helyszín mellett, vagy esetleg a közeli autópálya forgalmának zaja árnyékolná be a mulatozást.
CSAK EGY TIPP: Ne elégedjetek meg azzal, ha a tulaj azt mondja, hogy nem lesz semmilyen zavaró körülmény az esküvőtök éjszakáján. Menjetek vissza egy, a nagy naphoz hasonló időpontban (például egy nyári szombat éjszakán) és nézzétek meg a környéket, a forgalmat, hallgassátok meg a zajokat, mérlegeljétek saját magatok, hogy mennyire rontja ez majd az esküvőtök hangulatát. Érdemes utánanézni annak is, hogy van-e közelbe focistadion és ha igen, várható-e, hogy aznap meccs lesz és a felbőszült szurkolók randalíroznak a környékén.
20. Hány férőhelyes parkolóval rendelkezik a helyszín? Ha nincs saját parkolója, akkor van-e ingyenes parkolási lehetőség a közelben?
Ez a kérdés elsősorban a nagyvárosi-belvárosi esküvők esetében releváns. Gondolj bele, ha 100 vendéged van, akkor az alsó hangon is legalább 25-30 autót jelent, amelyeknek parkolniuk kell valahol az éjszaka során. Eléggé elronthatja a hangulatot, ha a vendégeknek óránként 2-300 Ft-ot kell fizetniük a parkolásért, vagy az öt sarokkal arrébb lévő bevásárlóközpont ingyenes parkolójában kell hagyniuk az autót. Az sem mellékes, hogy fenntartja-e nektek a helyszín a saját parkolóját, vagy engedi, hogy az étterem részlegben vacsorázók elfoglalják azokat előletek?
21. Hogyan lehet megközelíteni a helyszínt?
Biztosan lesznek olyan vendégek is, akik nem autóval, hanem tömegközlekedéssel érkeznének. Miattuk fontos utánajárni annak is, hogy mennyire könnyű a helyszín megközelítése, illetve, hogy ha hajnali háromkor haza akarnak menni, akkor hogyan/mivel tudják ezt megtenni.
+1. Mikor kötitek meg a szerződés?
A végére hagytuk ezt a kérdést, pedig ez az egyik legfontosabb. Akkor is kötni kell szerződést, ha ismerősötök vagy rokonotok a tulaj. Ha nem akar szerződést kötni, próbál győzködni titeket arról, hogy az felesleges vagy esetleg érzelmileg zsarol ("hát nem bízunk egymásban?"), akkor nem is érdemes tárgyalni vele tovább. Nagyon sok menyasszonyt láttunk már sírni amiatt, hogy a lefoglalt (és lefoglalózott!) helyszín tulaja egy-két héttel az esküvő előtt visszamondta a foglalást vagy a megbeszéltnél nagyobb összeget kért el. Ne ess te is ebbe a hiába!
NE FELEDD! A megfelelő helyszín kiválasztásakor nem csak arra kell figyelned, hogy megvalósítsd az álmaid (ez is nagyon fontos, persze!), hanem arra is, hogy a vendégeid is jól érezzék magukat! Próbálj egy kicsit az ő fejükkel is gondolkodni, figyelembe venni az ő kényelmi szempontjaikat is! Csak akkor lesz tökéletes a nagy nap, ha a vendégeid is elégedettek!
------------
Ugye nem akarod, hogy a megbízhatatlan és amatőr esküvői szolgáltatók miatt RÉMÁLOMMÁ váljon életed legszebb napja? KATTINTS IDE vagy A KÉPRE és töltsd le az INGYENES útmutatónkat, amiből megtudhatod, hogy mire kell figyelned, ha szolgáltatókat választasz! ⤵⤵⤵
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.