Valószínűleg öt kezünkön sem tudnánk megszámolni, hogy hány szolgáltatókeresős posztot tesznek ki NAPONTA a menyasszonyok a Facebookos csoportokba. Érkeznek is bőségesen a kommentek, a menyasszonytársak és az újdonsült feleségek ajánlják a saját szolgáltatóikat, a szolgáltatók pedig magukat. Tehát látszólag hatékonyan működik a rendszer, valójában azonban az ilyen típusú keresgéléssel szinte hangyányi az esélye annak, hogy a menyasszonyok megtalálják az ideális szolgáltatókat. Rengeteg időt és bosszúságot megspórolnának maguknak, ha vennék a fáradtságot egy kis önálló "guglizásra".
Miért NE a Facebookos csoportokban keress esküvői szolgáltatókat? 5 érvünk is van erre!
1. MINDENKINEK ELTÉRŐEK AZ IGÉNYEI
A szolgáltatókeresős posztok általában kimerülnek abban, hogy a menyasszony leírja: milyen szolgáltatót keres, mikor és hol lesz az esküvője. Ha esetleg van jelentősége (például a helyszín keresésnél), odaírja azt is, hogy kb. hány fős esküvőben gondolkodik. Ennél részletesebben azonban nem fejtik ki az igényeiket és az elképzeléseiket, így nem is csoda, hogy az érkező ajánlások 80-90%-a egyáltalán nem releváns.
Ha csak annyit posztolsz, hogy "zenekart keresek a május 20-i kecskeméti esküvőnkre", de nem írsz arról, hogy PONTOSAN milyen lesz az esküvőd hangulata és stílusa, milyen minőségű szolgáltatást vársz a zenekartól, akkor ne csodálkozz, ha a legkülönfélébb ajánlásokat kapod a mulatóstól kezdve a cigányzenekaron és a tini fiúbandán át egészen a hard rockig. Sőt, még egy-két DJ ajánlása is befut - biztos, ami biztos alapon.
Nem vagyunk egyformák, van, aki kizárólag egy vonósnégyessel tudja elképzelni az esküvőjét, más megelégszik egy szintetizátoron playbackező öregúrral is. Ha te halk, andalító, romantikus zenei aláfestést szeretnél, akkor hiába ajánlják azt a zenekart, amelyik fergeteges bulihangulatot csinál az esküvőkön. Ha a vendégeid többsége az 50+ korosztályba tartozik, akkor csak az idődet vesztegeted, ha fiatalos, modern zenéket játszó zenekarok ajánlanak neked.
Nem lenne sokkal gyorsabb és egyszerűbb, ha a Google-t használnád? Pontosan megfogalmazott igényekkel (keresőszavakkal) pár perc alatt eljuthatsz néhány releváns találathoz.
És te milyen esküvőről álmodozol?
2. MINDENKINEK ELTÉRŐEK AZ ANYAGI LEHETŐSÉGEI
A szolgáltatókeresős posztok többsége nem tartalmazza azt az alapvetően fontos információt, hogy a menyasszonyok mekkora összeget szánnak az adott szolgáltatásra. Helyette viszont hemzsegnek az olyan kifejezések, mint: "csak ne horror áron", "reális áron", "ne legyen túl drága", "olcsó legyen". Korábban már írtunk egy posztot arról, hogy a "horror ár" az egyik leggyakoribb kifejezés, amit a menyasszonyok használnak, mégis az egyik legszerencsétlenebb, hiszen mindenkinek mást jelent. Van, aki vidáman kicsenget több százezer forintot az arany és ezüst színekben tündöklő dekorációért, más pár tízezer forintot is soknak tart 30 db asztaldíszért.
Ha nem írod le, hogy milyen árkategóriában gondolkodsz, az is ajánlani fogja a szolgáltatóját, aki a tiednél ötször nagyobb büdzséből finanszírozta az esküvőjét és az is, aki ÖSSZESEN annyit költ a Nagy Napra, mint amennyit te költesz a ruhádra. Nyilván, egyik sem jó opció, hiszen az előbbit nem tudod megfizetni, az utóbbitól pedig nem kapsz olyan minőségű szolgáltatást, amilyet szeretnél.
Ráadásul a szolgáltatók többsége nem fix árakkal dolgozik, hanem árkategóriákkal, amelyeken belül mindig az adott esküvő egyéni sajátosságaihoz mérten határozzák meg a végösszeget. Tehát előfordulhat, hogy ugyanaz a fotós több tízezer forinttal drágább árajánlatot ad neked, mint egy másik menyasszonynak. Mert amíg ő megelégszik egy másfél órás fotózással és 30 db képpel, addig te a reggeli készülődéstől a hajnali asztalbontásig igényt tartasz a munkájára és legalább 150 fotót szeretnél. Na meg egy 10 perces montázst.
Vagyis ez esetben is sokkal jobban járnál, te magad keresnél szolgáltatókat és kérnél az egyéni igényeidnek megfelelő árajánlatot.
3. NEM TUDHATOD, HOGY KI AJÁNLJA A SZOLGÁLTATÓT
A csoportokban való szolgáltatókeresést az motiválja, hogy a menyasszonyok úgy gondolják, ha másoknak már bevált egy szolgáltató, akkor valóban érdemes megbízni benne. Megnyugtatja őket más menyasszonyok ajánlása - még akkor is, ha azok tulajdonképpen vadidegen emberek, eltérő igényekkel és anyagi lehetőségekkel (lásd: 1. és 2. pont). Sőt, még az is lehet, hogy nem is menyasszonyok.
Elég régóta figyelgetjük már a szolgáltatókeresős posztokat a menyasszonyi csoportokban és észrevettük, hogy vannak olyan szolgáltatók, akiket mindig ugyanaz a 2-3 ember ajánl. Elég nagy a valószínűsége annak, hogy ezek "beépített" emberek: a szolgáltató rokonai, barátai, ismerősei, akik menyasszonyként soha nem vették igénybe a szolgáltatásait, pusztán csak segíteni próbálnak az üzlet beindításában, fellendítésében. Vagyis becsapják a valódi menyasszonyokat.
Arra is láttunk már példát, hogy a szolgáltató családtagjai nem is titkolták a rokoni szálakat: "szeretettel ajánlom az édesapámat, 10 éve dolgozik ceremóniamesterként, megbízható és olcsó". Jól hangzik, ugye? Ha a lánya ajánlja, akkor érdemes bízni benne. Álljunk meg egy pillanatra! A lánya pontosan ugyanolyan idegen, mint ő. Mégis mire lenne garancia az ajánlása? Ő is csak az édesapja üzleti érdekeit tartja szem előtt.
Egyébként pontosan ugyanilyen hiszékenyen sétáltunk bele mi is egy kókler szolgáltató csapdájába - igaz, nem esküvői területen. A saját lánya ajánlotta, ezért megbíztunk benne. Hiba volt. A teljes sztorit - a tanulságokkal együtt - megírtuk egy korábbi cikkünkben: IDE KATTINTVA olvashatod el.
És persze ne felejtsük el azokat a szolgáltatókat sem, akik saját magukat ajánlják. Pontosabban: hiéna módra vadásznak a menyasszonyokra és még privát üzenetekben is zaklatják őket. Több olyan csoport is van, amelyben a szolgáltatók csak akkor kommentelhetnek, ha a menyasszonyok kifejezetten kérik ezt - na ilyenkor jönnek jól a beépített emberek -, de aki rámenős és erőszakos (és akinek nincs elég munkája!), nem igazán tartja tiszteletben ezt. Tényleg szükséged van erre?
4. A SZOLGÁLTATÓK MINDEN LEHETŐSÉGET MEGRAGADNAK ARRA, HOGY REKLÁMOZZÁK MAGUKAT
Nemrégiben egy menyasszony az egyik csoportban zsákvászon örökcsokor készítőt keresett. Még egy képet is csatolt egy zsákvászonból készült csokorról, hogy nyomatékosítsa: őt kifejezetten ez a stílus érdekli. Mire kommentelhettünk volna (lévén, hogy Magyarországon mi vagyunk az egyetlenek, akik kizárólag zsákvászonból készítenek örökcsokrokat), már legalább 20-an megelőztek minket. Ajánlotta magát az összes selyemvirág, szaténvirág-, habrózsa-, művirág-, papírvirág- és ékszercsokor készítő. Mindenki, aki valaha készített már örökcsokrot valamiből.
Hiába rakott be a menyasszony egy elég egyértelmű képet arról, hogy mit is szeretne, a szolgáltatók nem láttak mást, csak a lehetőséget arra, hogy egy kis figyelmet szerezzenek maguknak. Bizonyára azt gondolták: attól, hogy a posztolónak más az elképzelése, még észreveheti a kommentjüket valaki, aki pont olyan csokrot szeretne, amilyet ők készítenek. Az pedig legyen a posztoló baja, hogy kapott több tucat teljesen irreleváns kommentet.
Ha a menyasszony beírta volna a Google-be a "zsákvászon örökcsokor" keresőkifejezést, az első között jelent volna meg a nevünk, vagyis amellett, hogy a másodperc töredéke alatt megtalálta volna a megoldást a problémájára, megkímélte volna magát az érdektelen szolgáltatók önpromóinak sokaságától és a folyamatosan csipogó Facebook értesítésekről.
Mi vagyunk az elsők és egyetlenek, akik kizárólag zsákvászonból készítenek örökcsokrokat.
5. A KOMMENTELŐK BÁRMIT TÁMOGATNAK. ÉS BÁRMINEK AZ ELLENKEZŐJÉT IS
Az egyéni vállalkozók egyik adózási témákkal kapcsolatos csoportjában pár hete feltett valaki egy egyszerű, eldöntendő kérdést: ha XY típusú vállalkozása volt, akkor mikor kell benyújtania az adóbevallását, februárban vagy májusban? Kb. 20-an kommentelték, ebből 10-en a februári, 10-en pedig a májusi időpontot javasolták. Dehogy javasolták! Tényként állították a saját igazukat és még jól össze is vesztek rajta. A kérdező jobban járt volna, ha rákeres a NAV hivatalos tájékoztatására (kb. két perces "guglizással" megtalálta volna a választ).
A menyasszonyi csoportokban is hasonlóan zajlik a kommunikáció. Valaki ajánl egy szolgáltatót, más valaki pedig azonnal alákommenteli, hogy ő viszont nem ajánlja - vagy inkább mást ajánl helyette. Ez nem biztos, hogy az adott szolgáltatót minősíti, hiszen ezer és egy tényező befolyásolja a menyasszonyok és szolgáltatók viszonyát. Inkább csak azt bizonyítja, amiről már az 1. pontban is írtunk: mindenkinek mások az igényei, preferenciái, elvárásai.
Persze, ha sokan írják egy szolgáltatóról, hogy "inkább kerüld el", akkor érdemes gyanakodni, de a vélemények és ellenvélemények sokaságában csak akkor fogsz tudni dönteni, ha saját tapasztalatokat szerzel a szolgáltatóról. A napokban olvastunk például egy posztot, amelyben a menyasszony arról panaszkodott, hogy nagyon bunkó módon bántak vele az egyik esküvői ruhaszalonban. Valóságos kommentháború robbant ki a poszt alatt, legalább 10-15 menyasszony érvelt amellett, hogy említett ruhaszalonban nagyon kedvesek és türelmesek az eladók, sőt, ők ott találták meg ÁLMAIK ruháját. (Nem tűntek beépített kommentelőknek, habár még az is lehet...)
Mindenesetre: egyetlen menyasszony negatív tapasztalatai alapján nem lehet ítélkezni, hiszen a szolgáltatók is emberek, akik olykor fejfájással, szerelmi bánattal vagy egyéb magánéleti gondokkal küzdenek, azt pedig pláne nem tudhatjuk, hogy nem a menyasszony viselkedése adott-e okot a bunkó reakcióra.
------
Nem azt állítjuk, hogy nem találhatod meg a tökéletes szolgáltatókat a Facebookos menyasszonyi csoportokban. Csak arra szeretnénk felhívni a figyelmed, hogy legyél körültekintő és óvatos, fogalmazd meg pontosan az igényeidet és te magad is járj utána mindennek. Ne ítélkezz egy-két menyasszony tapasztalatai alapján, szerezz saját tapasztalatokat, lépj kapcsolatba a szolgáltatókkal, nézd meg a honlapjukat és kérj ajánlatot az egyedi elképzeléseidre.
Ha úgy döntesz, hogy egyedül, a Google segítségével vágsz bele a szolgáltatók keresésébe, akkor érdemes letöltened a Stresszmentes Esküvő I. - Hogyan válassz megbízható szolgáltatókat című e-bookunkat, amelyben sorra vesszük azt a 10+1 szempontot, amit általában senki nem vesz figyelembe ha szolgáltatókat választ, pedig ezek árulkodnak a leginkább a szolgáltatók emberi oldaláról.
Ha most letöltöd a könyvet, AJÁNDÉKBA kapod hozzá a II. részt, az Esküvői költségfaragó kalauzt, amelyben az esküvői kiadások csökkentéséhez adunk ötleteket.
A letöltéshez KATTINTS IDE vagy a képre!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.